خانه / بازاریابی مجازی / بازاریابی از طریق افراد سرشناس چیست ؟

بازاریابی از طریق افراد سرشناس چیست ؟

بازاریابی از طریق افراد سرشناس

مزایای بازاریابی از طریق افراد سرشناس یا Influencer Marketing

قطعا بازاریابی از طریق افراد سرشناس (influencer marketing) روش بسیار قدرتمندی در بازاریابی است که به وسیله آن میتوانید به سرعت در شبکه‌های اجتماعی رشد کنید و همچنین تاثیر زیادی در موفقیت کسب و کار آنلاین و فروشگاه آنلاین شما  دارد. با استفاده از این نوع بازاریابی می توانید آگاهی از برند را افزایش دهید، جامعه و نفوذ خود را رشد دهید، تعامل را افزایش دهید و در نتیجه کسب و کار شما با انجام صحیح این موارد رشد یابد.

با توجه به آمار ارائه شده توسط مراکز معتبر، محتوای بازاریابی از طریق افراد سرشناس ۱۱ برابر نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بالاتری نسبت به شکل‌های سنتی بازاریابی دیجیتال ارائه می‌دهد. بر اساس emarketer (شرکت تحقیقاتی که کاربران آن داده، بینش و دیدگاه‌هایی برای بازاریابی در دنیای دیجیتال ارائه می‌کنند)، ۴۸% از برندها تصمیم دارند بودجه خودشان را برای بازاریابی از طریق افراد سرشناس (influencer marketing) در سال ۲۰۱۷ افزایش دهند.

 

یکی از مهمترین دلایل تاثیرگذاری روش بازاریابی اینترنتی از طریق افراد سرشناس، به نوع عملکرد مغز انسان بر میگردد. انسان از زمانی که به دنیا می آید، به دنبال تقلید از دیگران است و ساختار مغز انسان به گونه ای ایجاد شده که با تقلید کردن از دیگران آموزش می بیند و یاد می گیرد. افراد سرشناس در جامعه به دلیل اینکه الگوی بسیاری از افراد هستند، زمانی که محصولی را معرفی میکنند یا لباسی را میپوشند، تاثیرگذاری بسیار زیادی در جامعه ایجاد می شوند و دنبال کنندگان آنها، سعی میکنند مانند آنها عمل کنند. به این نوع از بازاریابی، بازاریابی عصبی می گویند، بازاریابی عصبی بر روشهایی استوار است که بر پایه اثرگذاری مغز انسان و شبکه های عصبی موجود در سیستم تصمیم گیری انسان عمل میکند.

بازاریابی Influencer  ( بازاریابی از طریق افراد سر شناس )زیرمجموعه‌ای از دیجیتال مارکتینگ است که در آن شرکای یک برند با یک شخصیت اجتماعی و وب محبوب برای معرفی بیشتر برند خود و ایجاد اعتبار برای مخاطب مورد هدف کار می‌کنند. بدین صورت که به طور مستقیم با مخاطبان ارتباط ایجاد نمی‌شود و به جای آن با انتخاب افراد محبوب جامعه مخاطب خود، پیام‌های خود را از طریق آنها به مخاطبان خود می‌رسانید. افراد محبوب و سرشناس به این دلیل که مخاطبان آنها را قبول داشته و از آنها تأثیر می‌گیرند می‌توانند اعتماد مخاطب را جلب کنند.
بازاریابی Influencer در حال حاضر به عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های بازاریابی در نظر گرفته می‌شود. برای درک این موضوع به آمارهای زیر نگاهی می‌اندازیم:

  • ۶۹% از بازاریابان که از بازاریابی Influencer استفاده می‌کنند می‌گویند که این روش بسیار مؤثر است.

  • ۷۳% از بازاریابان می‌گویند که برای تولید مشتری راغب (lead generation) مؤثر است.

  • ۷۶% می‌گویند که باعث افزایش وفاداری مشتری می‌شود.

  • ۹۳% می‌گویند که می‌تواند باعث افزایش آگاهی یافتن از نام برند شود.

این آمارهای مهم نشان می‌دهد که بسیاری از بازاریابان در حال حاضر با استفاده از بازاریابی تأثیرگذار کسب و کار خود را به سطح کاملا جدیدی می‌توانند ارتقا دهند.

چگونه بازاریابی از طریق افراد سرشناس (Influencer Marketing) کار می‌کند؟

بازاریابیInfluencer در سال‌های اخیر به عنوان یکی از برجسته‌ترین اشکال بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) پدید آمده است. دلیل برجسته بودن آن از دیگر اشکال دیجیتال مارکتینگ از جمله تبلیغات فیسبوک یا گوگل AdWords به این دلیل است که مستلزم روش فروش سخت یک محصول یا خدمات نیست. بازاریابی Influencer یک روش بسیار زیرکانه از طریق تعامل با اشخاص معتبر در زمنیه‌های مربوطه می‌باشد که اینها افرادی با شهرت بسیار زیاد و فالوورهای فراوان در شبکه‌های اجتماعی هستند. آنها در نظر مردم قابل اعتماد و معتبر مطرح هستند، در نتیجه نظرات آنها معتبر و قابل اعتماد توسط فالوورهای خود تلقی می‌شود و همین موضوع بستر مناسبی را برای ارتباط بین برند و مخاطب هدف ایجاد می‌کند. بنابراین از آنجایی که تأثیرگذاران (influencers) دارای دنبال شونده‌های بسیار فراوانی هستند آنها به عنوان کاتالیزوری برای گسترش محتوا به طور ویروس مانند عمل می‌کنند.

مزایای بازاریابی Influencer

بازاریاب فروشگاه آنلاین
بازاریاب فروشگاه آنلاین

بازاریابی Influencer دارای مزایای زیادی است. در تحقیقاتی که انجام شده مشخص شده است که اکثر خریداران محصولات از طریق بازاریابی دهان به دهان و یا پیشنهادات دوستان و اقوام در مقایسه با انواع روش‌های مورد استفاده یک شرکت برای تبلیغات اعتماد بیشتری می‌کنند و خرید خود را انجام می‌دهند. این امر می‌تواند به دلیل رشد شبکه‌های اجتماعی باشد و از این رو اهمیت بازارایابی Influencer  بیشتر می‌شود. از طریق این نوع بازاریابی افراد با نفوذ حرفه خود را ترغیب به تعامل با برند خود می‌کنید و بنابراین می‌تواند میزان موفقیت شما را در دیجیتال مارکتینگ بالا ببرد. در زیر به مزایای این نوع بازاریابی اشاره می‌شود.
مؤثرترین کانال برای بازاریابی است؛

  1. کمک می‌کند تا به مخاطبان بیشتری دست یابید؛

  2. مؤثرترین روش برای متقاعد کردن مخاطب هدف جدید است؛

  3. قابل اعتمادتر نسبت به تبلیغات سنتی است؛

  4. میزان آگاهی از برند را افزایش می‌دهد؛

  5. برای نگه داشتن مشتریان تلاش کمتری می‌کنید و لازم نیست همیشه حضور داشته باشید: برای نگه داشتن فرد تأثیرگذار تلاش زیادی می‌کنید اما پس از آن به این دلیل که فرد سرشناس مشتریان مورد نظر را خودش حفظ می‌کند لازم به تلاش شما نیست، همچنین هنگامی که فرد تأثیرگذار برای شما تبلیغ می‌کند دیگر لازم نیست شما در شبکه اجتماعی حضور داشته باشید.

چرا بازاریابی Influencer موثرترین شکل دیجیتال مارکتینگ است؟

ایجاد اعتبار می‌کند:
برخلاف اشکال دیگر تبلیغات، بازاریابی Influencer موجب اعتبار می‌شود. از آنجایی که تأثیرگذاران دارای شهرت زیادی هستند منجر می‌شود حس اعتماد را در مشتریان ایجاد کند. عوامل اعتبار و صحت نقش‌های اساسی را در موفقیت یک کمپین تأثیرگذار ایفا می‌کند.
دسترسی به مخاطب هدف را افزایش می‌دهد:
بازاریابی Influencer قادر می‌سازد که کسب و کارها گروه‌های خاصی از مشتریان را مورد هدف قرار دهند و بنابراین احتمال بیشتری دارد تا آنان علاقه به محصولات یا خدمات مورد نظر داشته باشند. به عنوان مثال فالوور های تأثیر گذار (influencer) یک متخصص تناسب اندام را در نظر بگیرید؛ از این رو شرکتی که نوشیدنی‌های سلامتی یا مکمل‌های دیگری را می‌فروشد مخاطب هدف خود را توسط تعامل با متخصصان تناسب اندام پیدا خواهد کرد که دنبال شونده‌های بسیار فراوانی دارد.
نرخ بازگشت سرمایه بالاتر را ایجاد می‌کند:
بازده بازاریابی Influencer تنها کیفی نیست بلکه کمی هم می‌باشد. این روش می‌تواند از لحاظ بازگشت سرمایه اندازه‌گیری شود که بالاتر از همه روش‌های دیجیتال مارکتینگ است. بازاریابی Influencer دارای ۱۱ برابر نرخ بازگشت سرمایه بالاتر نسبت به شکل‌های دیگر دیجیتال مارکتنیگ می‌باشد. این فاکتورها بازاریابی Influencer را به عنوان مؤثرترین روش‌های بازریابی نه فقط در فضای دیجیتال بلکه حتی در سراسر کانال‌های بازاریابی روش‌های آنلاین و آفلاین را هم شامل می‌شود.
گرایش بیشتر به بازاریابی Influencer در سال ۲۰۱۶ شروع شده و در سال ۲۰۱۷ به جایگاه واقعی خود دست خواهد یافت.. بر اساس مطالعات که توسط eMarketer انجام شد، ۸۴% از بازاریابان تصمیم دارند که از بازاریابی Influencer برای حداقل یکی از کمپین ای خود در سال ۲۰۱۷ استفاده کنند. به این دلیل که آنها می‌دانند که اینکار باعث ارتقای نام برندشان می‌شود. آنها همچنین می‌دانند که تقربیا ۴۷% از همه کاربران اینترنت از مسدودکنندهای تبلیغات برای رهایی یافتن از تبلیغات ناخوانده و آزار دهنده استفاده می‌کنند. همچنین با بهبودهایی در برنامه‌های نرم‌افزاری مسدودکننده‌های تبلیغات شده این درصد در سال ۲۰۱۷ در حال افزایش است. به همین جهت مناسب‌ترین جایگزین برای بازاریابان، بازاریابی Influencer خواهد بود که معتبرترین و قابل اعتماد ترین شکل تعامل با مشتری است. بازاریابی Influencer سریعترین روش دیجیتال مارکتینگ است که در حال گسترش بسیار فراوانی می‌باشد. علاوه بر مؤثر بودن بازاریابی Influencer همچنین در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود  به این دلیل که وقتی فرد سرشناسی را می‌یابید به اهداف زیادی دست یافته اید و با اینکار به جای هزینه کردن برای به دست آوردن تعداد زیادی مشتری با هزینه کردن روی یک فرد سرشناس او می‌تواند مخاطبان هدف زیادی را برای شما به دست آورد؛ بنابراین بازاریابی Influencer به یکی از شکل‌های برتر بازرایابی تبدیل شده است.

 

منبع: www.web24.ir

درباره ی ایمان حیدری

به تولید محتوا مناسب با هر کسب و کاری مخصوصا کسب و کار های اینترنتی علاقمندم

همچنین ببینید

بازاریابی فیس بوک

بازاریابی در فیسبوک

بازاریابی در فیسبوک به نظر شما آنچنان که بسیاری از جوانان ادعا می‌کنند، فیسبوک دیگر …

4 دیدگاه

  1. شما خودتم سرشناسی مهندس 🙂

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *